Paramaribo en binnenland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Paramaribo en binnenland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Paramaribo en binnenland!

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

25 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Haai!

Daar ben ik weer voor een nieuw verslag!

Vorige week zaterdag heb ik niet veel bijzonders gedaan. We wilden ´s avonds met het huis eten gaan afhalen. Bleek dus dat alles dicht was. Wij snel naar de KFC gerend om te eten, weer terug gerend om ons op te maken en op stap in een party bus naar een poolparty. Een aparte ervaring om te feesten op een bus.

Zondag zijn we in de middag na gaan denken over de trip die we hadden gepland. We zijn samen met onze huisbaas, die ook gids is, rond de tafel gaan zitten om te kijken of we toevallig dezelfde trip bij hem kunnen doen. We hadden de trip namelijk geboekt bij een andere gids. Dat was een nuttige middagvulling!

Maandag stond er weer een nieuwe stageweek voor de deur en ik was benieuwd wat deze week me zou brengen. Onze stagebegeleider vanuit Nederland zou langskomen. En daar stond hij dan ook netjes om kwart voor 8 bij de vlaggenparade. Hij kwam in de klas en ik heb bijna twee uur met hem zitten praten over van alles en nog wat. Het viel me op hoe stil de klas op dat moment was. Daarna is het ´s middags bij ons langsgekomen om te kijken hoe wij wonen en om nog het een en het ander te bespreken. Mijn mentor van stage had al gezegd dat ze dacht dat het zo hard zou gaan regenen dat alle straten zouden overstromen. Op mijn vraag hoe ze dat doen als dat tijdens schooltijd gebeurd, zei ze dat alle kinderen gewoon naar huis gaan. Kijk zo kan het ook haha. ´s Avonds kwam de voorspelling van mijn mentor uit. Het heeft de hele avond hard geregend. Het enige voordeel was dat het wat afkoelde en dat de oom van de huisbaas weer gebakjes kwam brengen.

Op stage hadden we een leerzame les voor zowel de kinderen als mezelf. Ze gingen namelijk liedjes zingen van de Indiaanse bevolking en daarbij danspasjes leren. Patrick (onze begeleider vanuit Nederland) kwam nog één keer langs en ditmaal bij Anne. Na schooltijd zijn we met z’n drieën naar de school van Marlou en Veronique gegaan. Zij hebben een totaal andere school. Daar zijn niet eens lokalen. Het is gewoon een grote ruimte met wanden ertussen en een kleine verhoging aan de zijkant om het de uitstraling te geven van een klaslokaal. Heel apart om te zien. Toen daar de school ook uit was zijn we naar Zus & Zo geweest om daar gezellig te lunchen en weer afscheid te nemen van Patrick. ’s Avonds had ik weer salsa les en ik ben nog steeds zoekende naar hoe ik nu weet welke kant ik op moet draaien.

Woensdag was een leerzame dag, omdat we deze dag vergadering hadden op stage. De kinderen waren om kwart over 10 klaar met school en toen mochten wij de vergadering bijwonen. We kregen lekker eten en drinken en werden goed verzorgd. Er werd nogmaals de mededeling gedaan wie wij zijn en in welke klassen wij staan. Aan het einde van de vergadering deden ze een vragenrondje. Ik schrok enorm toen ik hoorde: ‘Juf Evelyn nog vragen?’. Uuuh nee? Haha die zag ik niet aankomen.
’s Middags ging ik met mijn huisgenoten naar de Jeruzalembazar om een hangmat te kopen. Deze kunnen we vanaf nu gebruiken als we op trip gaan. Bij een hangmat hoort natuurlijk ook een klamboe. De keuze was niet zo groot, maar ik heb iets naar mijn zin kunnen vinden!
Daarna snel door naar huis, omdat ik een Skype gesprek had met mijn skifamilie. Apart om te zien dat zij daar zitten en ik hier.
Om de dag nog even leuk af te sluiten zijn we met het huis naar ’t Vat gegaan om daar wat te drinken. Daar kun je namelijk ook salsa dansen. Dat gingen we dan ook doen. Totdat ik bovenkwam en zag wie daar allemaal aan het dansen waren. Uiteindelijk bleek het toch zeer leuk te zijn!

Chinees nieuwjaar was die donderdag. Daarom hoefde we niet naar stage. Tijd om weer eens in ons zwembadje te springen en optimaal te relaxen. De stagedagen duren dan misschien maar tot half 1, maar ze zijn ongelofelijk slopend. ’s Avonds had ik natuurlijk ook weer salsa en ik zag die dag het licht wat draaien betreft. Er waren die avond alleen maar mannen die goed konden leiden en daardoor zag ik het weer helemaal zitten. Laat dat examen volgende week maar komen….

Yeeah eindelijk vrijdag op trip! Om 8 uur stond er een busje klaar en gingen we op naar de aluminiumfabriek om daar te ontbijten. Daarna weer door naar het plaatje Atjoni om daar op de boot te stappen. Toen hebben we nog een klein uurtje op de boot gezeten en genoten van de prachtige omgeving. Rond een uurtje of 3 kwamen we aan bij Knini Paati, ons verblijf dit weekend. Daar zijn we een beetje het eilandje gaan verkennen en hebben we een lekker lunch gekregen. Vervolgens onze hangmatten opgehangen en jawel de mijne hing buiten! Om toch nog even af te koelen hebben we daar heerlijk kunnen zwemmen. ’s Avonds stond er weer een heerlijk avondmaal te wachten om vervolgens nog een boottochtje te maken op zoek naar kaaimannen. Marlou zat naast mij en je zat op een bankje. Om een rugleuning te hebben moest je een plankje achter je plaatsen. Evelyn had dat plankje er dus ingezet en goed ook dacht ik, totdat tijdens de boottocht Marlou opeens languit achter me lag en ik half op de grond haha. Jaajaa blijven oefenen!

Zaterdag hebben we een prachtige boswandeling gemaakt. We begonnen in het dorpje Gunzi en ons eindpunt was bij een prachtige creek. We zijn zeker 4 uur aan het lopen geweest, maar het was de moeite waard. Gelukkig hebben we niet al te veel beesten gezien, maar wel prachtige natuur! Bij terugkomst hebben we opnieuw weer lekker gegeten en zijn we even gaan hangmatteren. Een aantal gingen vissen dus ik bedacht om samen met Jana, Emma en Elke te gaan relaxen bij het vissen. Daar bleek maar weer dat ik echt geen geduld heb voor zulke dingen en na een tijdje ben ik dan ook weer weggegaan. Het was een bijzondere, maar vermoeiende dag!

Op zondag stond een mooi dorpswandeling op het programma. De bevolking was bijzonder aardig en we hadden een aantal kindertjes achter ons aanlopen. Bij terugkomst hebben we meteen onze bikini’s aangedaan en hebben we genoten van een natuurlijke jacuzzi. Daar heeft Celien ook mijn haren gewassen. Voor het eerst mijn haren in de natuur gewassen! Nog geven gegeten en rond 3 uur begon de reis naar huis. Om half 8 kwamen we weer thuis aan en ik was gesloopt! Mooi weekendje was dat!

Maandag begon een nieuwe dag op stage. Ik heb vandaag een rekenles gegeven en dit gedaan op een manier die ik ook in Nederland zou toepassen. Het was leuk om te zien dat de kinderen betrokken waren en dat ik tijdens het nakijken kon terugzien dat de meeste er toch wat van hadden begrepen! Het lesgeven begint nu echt goed door te zetten en ik begin te merken dat ik mijn plaatsje heb gevonden. De kinderen weten nu wie ik ben en ik weet zelf een beetje wat ik wil.

Dinsdag heb ik weer een rekenles gegeven. Ik vind het leuk om te doen, want ik merk dat ik er steeds beter in wordt. We hebben vandaag extreem lang gerekend, omdat morgen een vrije dag is. Ik heb al mijn rekenskills voor de dag moeten halen en ik heb zowaar een keer “geroepen”. Geroepen als in wat harder gepraat om ze duidelijk te maken hoe een verhoudingstabel werkt. Het was voor mezelf een interessante ervaring.
’s Avonds hadden we onze een na laatste salsa les. Ik begin te merken dat ik het echt doorkrijg en ik begin het nu ook echt leuk te vinden. Vrijdag hebben we onze test dus ik ben benieuwd!

Het is weer een lang verslag geworden zie ik, maar goed dan staat ook alles erin! Nog een fijne week iedereen en tot de volgende keer!

Liefs

  • 25 Februari 2015 - 18:22

    Lieza:

    Stoer Eef! Geen last van je rug gehad door die hangmat? Jaloers op alles wat je meemaakt! Ennuh, als we allebei terug zijn mag je die salsapasjes mij best leren! xxxx Lieza

  • 25 Februari 2015 - 22:29

    Mama:

    Hé schat, leuk om je belevenissen allemaal weer te lezen. Fijn dat je zo geniet!
    dikke kus mama xxx

  • 26 Februari 2015 - 21:31

    Suzanne:

    Hoi Evelyn,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Je wordt steeds beter in rekenles geven daar en salsa dansen. Goed oefenen hè, succes vrijdag!
    En wat super dat je in het weekend zoveel moois ziet.
    Ik blijf je volgen.

    Groetjes,
    Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 6150

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: