Wat een week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Wat een week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Wat een week!

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

27 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereeeen!

Wat een bijzondere week heb ik achter de rug!

Donderdag mocht ik een halve dag lesgeven aan groep 4. De juf daar was ziek en daar moest ik gaan lesgeven. WAUW wat een lief en RUSTIG klasje! Ze waren super geïnteresseerd in Nederland en waar ik vandaan kwam. Ik wist natuurlijk niet wat de leerlingen allemaal moesten doen, maar de juf van de andere groep 4 heeft me goed geholpen. Aangezien ze zo goed hadden gewerkt wilde ik nog een spelletje met ze doen, maar de bel ging al. Daarom heb ik snel ‘hoofd, schouder, knie en teen’ met ze gedaan. Dat vonden ze echt super grappig! Leuk om eens een andere klas te zien.
’s Avonds zijn we naar de Zumba geweest en toen snel naar huis gefietst. We gingen samen met de ouders van Marlou uiteten. Waar we wilden gaan eten, was gesloten dus zijn we gaan eten bij Bar Zuid. Het was een mooi voorproefje op ons weekend samen dat zou gaan komen.

Het was zover! Een weekendje naar Galibi voor schildpadden en strand! Om kwart over 8 kwamen we aan bij de verzamelplaats en er was niemand. Even een beetje verwarrend, maar uiteindelijk kwam het goed en begon de reis. Eerst een heel stuk met de bus om vervolgens bij Albina over te stappen op de boot. We moesten tegen de gooien in, dus we kwamen zeiknat aan, maar serieus echt zeiknat. Dat betekende even omkleden, wat eten en vervolgens een ronde wandelen in het dorp. Galibi is een indianendorp dus we hebben veel nieuwe dingen gezien. Tegen de avond kregen we ons avondmaal en daarna gingen we op zoek naar schildpadden. Met z’n alle onder een zeil, omdat we toch echt niet weer zo nat wilden worden. Degene bootvaarders (of hoe je ze ook moet noemen) keken op het strand of ze schilpadden sporen zagen. Bij het eerste strandje vonden we niets, maar bij het tweede strandje hadden we geluk. We hebben twee schildpadden eieren zien leggen, een schildpad de zee in zien gaan, een verdwaalde schildpad gezien en eentje die net het strand op kwam. Erg leuk om te zien!

Vroeg was het zaterdagochtend. En wel half 7! We wilden namelijk de zonsopgang zien. Na dat gezien te hebben, zijn we toch nog even verder gaan slapen. Het ontbijtje achter de kiezen en weer terug op de boot onder het zeil. Jaajaa erg gezellig hoor varen onder een zeil! Je ziet ook veel op dat moment. We gingen naar Frans Guyana (buurland van Suriname) en daar hebben we een strandwandeling gemaakt en veeeel vogels gezien. Voor een korte wc stop zijn we iets verder gaan wandelen en we kwamen zo Frankrijk binnen. Het is namelijk nog altijd een kolonie van Frankrijk en ze rijden hier dus rechts en betalen met euro’s. Ik moet zeggen dat het allemaal erg verwarrend is soms hoor dat rechts en links rijden. Eenmaal terug op de boot zijn we naar de Tijgerbank gevaren. Dat is een zandbank midden in het water en daar hebben we lekker wat gezwommen. Tegen het einde van de middag zijn we het dorpje weer ingewandeld en mochten we uitgebreid de basisschool bekijken. ’s Avonds hebben we lekker bij een kampvuurtje gezeten.

Zondag was helaas weer de dag om terug te gaan richting Paramaribo. Eerst met de boot nog even een stop maken in Frans Guyana en wel in het plaatsje St. Laurent. Daar hebben we een gevangenis bezocht waar Pappillon gevangen zat. Hij heeft daar blijkbaar veel jaar onschuldig vastgezeten, maar verder heb ik ook even geen idee wie die man is. Het was een hele oude gevangenis en dat was mooi om te zien. Daarna zijn we verder het plaatsje ingelopen en hebben we wat gedronken. Net voor we de boot instapte konden we nog even zien hoe mensen hier worden gedoopt. Dat betekent gewoon twee mensen (in ieder geval iets van een pastoor lijkt me) houdt een kort praatje en dan worden ze onder gedompeld in de rivier. Mooi om eens te zien. Daarna kon de terugreis beginnen en waren we rond 5 uur weer thuis. Een erg leuk weekend!

En zo begon maandag weer. Mijn laatste lange week stage begint gewoon al! Bij rekenen heb ik wat dingen uitgeprobeerd, zoals een coöperatieve werkvorm (voor de Pabo mensen onder ons). Het valt niet mee om nieuwe werkvormen toe te passen, maar met duidelijke afspraken kom je soms toch heel ver. Daarnaast blijkt dat een aantal leerlingen luizen hebben. Dus wat kleine pesterijtje opgelost en zo ging de maandag weer voorbij. Ooh jaa en ik heb de rapporten gezien. Die zien er mooi uit!

Dinsdag kwamen we tot een belangrijke conclusie. Ze krijgen namelijk altijd repetities (toetsen) stillezen. Dat is een soort begrijpend lezen. Deze toetsen worden altijd slecht gemaakt. Wij hadden geen idee hoe dat kwam. Nu blijkt het dat de leerlingen pas vanaf dit jaar stillezen krijgen. Geen wonder dat er zoveel onvoldoendes vallen. De kinderen hebben geen idee hoe ze dit moeten aanpakken. Daar kunnen we nu dus mee aan de slag. Ook moesten ze voorzingen voor de klas voor punt. Jaa de rapporten komen eraan hoor! Aan het einde van de dag hebben we een verkiezing gehouden over mijn leeftijd. Ik hoorde namelijk 39, 40 en 50 jaar. Jaa mooiere complimenten kun je natuurlijk niet krijgen. Toen ik vertelde dat ik nog maar 19 was, die gezichten hadden jullie moeten zien. Het ongeloof spatte ervan af. ‘Onze juf is nog maar 19 jaar.’ Wat heb ik kunnen lachen zeg.
’s Avonds een heftige Zumba gehad. Het was warm, maar dan ook echt erg warm! Net voor we wilden gaan bleek dat er een vrouw jarig was en dus konden we nog even lekker mee snoepen. Toen snel naar huis, want Elke was jarig! Feest in huize Archimedesstraat! We hebben een erg gezellige avond gehad met erg veel eten haha.

Woensdag kwam de inspectie langs en was iedereen toch wel lichtelijk gespannen. Toen de inspectie bij ons binnenkwam moest ik de les meteen overnemen, omdat mijn mentor met haar moest praten. Toen raakte ik toch ook even lichtelijk gespannen. Het is en blijft toch een inspectie natuurlijk.
Nog even een leuk momentje. Als ik hier naar het washok ga doe ik normaal eerst de deur open en kijk ik of ik een kakkerlak zie lopen, voordat ik naar binnen ga. Jaa ach dacht ik. Hoe vaak ben ik nu al aan het kijken geweest? Er zat er nooit eentje. Dus ik doe die deur open en schrik zooo hard dat ik gillend het huis uit ben gerend. Ik stond dus gewoon bijna op een kakkerlak! Het scheelde een centimeter. Daar heb ik even van bij moeten komen hoor.

Het Kinderboekenfestival stond donderdag op de planning. Met de klas allemaal dingen bekijken die te maken hebben met het lezen. Het was een ongelofelijk groot terrein en we hebben drie kraampjes bezocht. Daarna hebben we wat rondgelopen en veel gekeken. De leerlingen hadden het naar hun zin. Ze mochten dingen maken, luisteren naar verhalen, dansen en boeken kopen. Mooi om te zien dat ze dit toch echt leuk vinden!
’s Avonds ben ik te voet met Veronique naar de Zumba gegaan. Eerst weer een warme Zumba les gehad en toen hardlopend naar huis. Jaajaa de conditie moet weer een beetje op peil komen!

Dat was het dan weer! Tot volgende week!

Liefs!

  • 28 Maart 2015 - 11:59

    Mama:

    Hé Evelyn,
    Wat een belevenissen weer. Geniet er nog maar even van, over 4 weekjes ben je weer terug in het natte Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 6143

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: