Afscheid nemen, aapjes voeren en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Afscheid nemen, aapjes voeren en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen, aapjes voeren en Voltzberg

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

07 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi!

Het is weer tijd voor een blog. Twee wat drukkere weken achter de rug.

Het weekend van 28 en 29 maart zijn we met SUforYOU weg geweest. Dat is een organisatie die vooral op Facebook actief is om dingen te organiseren voor jongeren in Suriname. Het zou een sportief weekendje gaan worden.
We vertrokken rond een uurtje of 10 vanaf de afgesproken plaats en we werden in groepen ingedeeld. Ik kwam in team Apiapaati. Daar aangekomen hebben we eerst de hangmatten opgehangen en gegeten. Daarna zijn we met ons groepje begonnen aan de spellen die we moesten doen. We begonnen met een spel in het water en deze verloren we meteen. Daarna gingen we verder en wonnen we bijna alles. Touwtrekken, volleyballen en basketballen waren de overige spelletjes. Uiteindelijk was het gelijkspel met het groepje van Marlou. ’s Avonds werd er bierpong gespeeld en de eindstand bepaald. Helaas niet gewonnen, maar ach dat maakte het feestje er ’s avonds niet minder om!
Zondag hadden we een chill dagje. We hebben lekker wat in de zon gelegen en Marlou aangemoedigd tijdens het finalespel. Alle spullen opruimen en hoppa terug naar Paramaribo.

De laatste week stage kwam eraan en dat bracht met zich mee dat ik moest gaan nadenken over hoe ik afscheid wilde gaan nemen. Dinsdagochtend werden Anne en ik tijdens de vlaggenparade verrast. We werden naar voren geroepen door de directrice, omdat ze ons wilde bedanken. Ze ging nogmaals in op de mooie klokken die in groep 5 hingen (die ik had gemaakt). Dat vond ik toch wel echt een compliment. We kregen een mooi houten inheemse indiaan die gemaakt is van de verschillende houtsoorten die hier te vinden zijn (zie Facebook) en een applaus van iedereen. Die middag ben ik met Anne op zoek gegaan naar materiaal om mijn afscheidscadeau te maken voor stage. Ik heb een tulpje gemaakt voor alle leerlingen en een mooi potlood gegeven. Voor mijn mentor had ik een kaart gemaakt met een foto van ons erop. Ze waren er allemaal blij mee. Ik kreeg twee mooie kaarten en een hempje met I <3 SU. We gingen naar de dierentuin met de beide groepen 5. Daar hebben we eerst een ronde gelopen door de dierentuin en daarna konden de kinderen in de speeltuin gaan spelen. Afscheid nemen van iets waar je het naar je zin hebt, blijft toch moeilijk. In het begin heb ik enorm moeten wennen, maar nu vond ik het oprecht jammer dat het afgelopen was.
We moesten van de juf van de mediatheek nog even langskomen. Zij had super veel boeken voor ons liggen en die moesten we allemaal meenemen. Het zijn echt leuke boekjes die we in Nederland ook kunnen gebruiken.

En toen begon voor iedereen de paasvakantie!

Om de paasvakantie goed te beginnen, gingen we op trip naar Raleighvallen. We gingen met ruim 80 studenten en daarom waren we ingedeeld in groepen voor in de bus. Na de busreis moesten we nog 3 uur op de boot zitten. Onze reis heeft uiteindelijk zo’n 11 uur geduurd om er te komen. Het verblijf was echt prachtig. We zouden met z’n allen in hangmatten slapen, maar door een probleempje met de boot (lek) was mijn hangmat nat geworden. Samen met Anne en Marlou hadden we dus iets anders nodig. We kregen een kamer met eigen douche en wc.

Zaterdag hebben we een wandeling door het bos gemaakt op weg naar de Moedervallen. Hier kwam ons lied van deze trip in Elke op. Hello van Lionel Richie. Elke kan dat ook wel machtig mooi zingen hoor. Aangekomen bij de Moedervallen hebben we pootje gebaden en genoten van het uitzicht. Weer terug gewandeld en snel onze bikini aangedaan. We hadden mooie rotsen en water voor ons verblijf. Elke ging over de rotsen wandelen en ik ben mee gegaan. Elke vond een mooie plek in het water waar je kon zitten. Hier maakten we onze wastafel van en hebben Anne, Emma, Elke, Marlou en ik ons haren gewassen. Toen we ons wilden gaan omkleden zagen we dat mensen aapjes aan het voeren waren. We kregen een stuk banaan en konden zo ook aapjes voeren. ZOOO schattig. Die handjes zijn zo lief! Foto’s volgen nog op Facebook. ’s Avonds zijn we lekker op de rotsen aan het water gaan zitten. Die rotsen warmen overdag namelijk op en ’s avonds hebben die nog een lekkere temperatuur.

Op zondag stond de wandeling naar de Voltzberg op het programma. Het was een lange wandeling van ongeveer 2,5 uur door het bos. Ik heb een muziekje opgezet en we hebben wat gekletst. Op een gegeven moment kwamen we aan op een plek net voor de Voltzberg waar we mooi uitzicht hadden op de berg. Nog een stukje verder en de beklimming kon beginnen. Boven hadden we een super mooi uitzicht over een groot gebied. Ook hebben we even kunnen genieten van de enorme stilte. Toen kon de wandeling terug weer beginnen. Aan het einde van de wandeling kwamen we aan bij de Anjoemaravallen. Daar konden we even lekker afkoelen na een flinke wandeling. Daarna weer terug op de boot en weer op zoek naar onze wastafel. Het water was alleen gedaald en we moesten op zoek naar een nieuwe wastafel. ’s Avonds hebben we weer heerlijk op de rotsen gezeten.

Dan was het maandag weer tijd om terug te gaan naar Paramaribo. Zo’n 2,5 uur de boot, daarna wat eten en in de bus. We hebben een super leuke busrit gehad met lekkere meezing muziek. Uiteindelijk hebben we zo’n 6 uur in de bus gezeten. Onderweg kwam de bus voor ons een schildpad tegen en deze kwam ook bij ons in de bus. We mochten hem vasthouden!!! Daarna onze tocht vervolgd en we kwamen rond 8 uur aan in Paramaribo. Even afscheid nemen van iedereen en op naar een douche en een lekker bed!

Nog een paar weekjes hier genieten!

Liefs

  • 12 April 2015 - 20:22

    Jorien:

    Hey Evelyntje,

    Super leuk om jouw verhaaltjes zo te lezen (zeker op je verjaardag ;)). Ik hoor je het zo vertellen, haha.
    Geniet nog van je laatste weekjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 6165

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: