Leven van juf Evelyn - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Leven van juf Evelyn - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Leven van juf Evelyn

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

14 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi!

Vrijdagavond was daar dan onze eerste salsa les. De basis werd deze avond gelegd. Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Na de salsa hadden we besloten om dan eindelijk eens op stap te gaan. We hebben een mooie avond gehad!

Zaterdag zijn we naar een zwembad gefietst. We hebben hier bij ons huis een zwembadje staan, maar daar kun je niet in zwemmen. Celien had uitgelegd hoe we moesten fietsen en moeilijk was het ook niet, maar toch konden we het niet vinden. Na een telefoontje verder bleken we er 2 minuten vandaan te staan. Ach ja kan gebeuren zullen we maar zeggen.
Eenmaal aangekomen hebben we lekker een middagje gezwommen en in de schaduw gelegen. Jaajaa in de schaduw gelegen ja. Af en toe is dat ook wel eens goed. Wonder boven wonder was ik toch verbrand. Nog beter insmeren de volgende keer denk ik maar.
´s Avonds zijn we uit eten geweest bij Bar Zuid. Hier hebben we een lekker pizza op en gezellig wat gekletst. Daarna zijn we een stukje doorgelopen om uit te komen bij ´t Vat. Daar hebben we wat gedronken onder het genut van een muis. Een levende muis dus he!

Zondag heb ik even nog een dagje niets gedaan met in mijn achterhoofd dat ik de volgende dag echt met stage zou gaan beginnen. Er valt dan ook niet veel over te vertellen haha.

Het was dan ´eindelijk´ zover. De wekker ging om half 7 en ik was klaar voor mijn eerste dag op de Ignatiusschool. Enigszins gespannen stapte Anne en ik op onze fiets.
Daar aangekomen moesten we ons eerst gaan aftekenen. Alle leerkrachten moeten zichzelf aan het begin van de dag aftekenen en wij dus ook en toen op naar mijn klas.
De kinderen zijn hier echt vroeg op school. De school begint om kwart voor 8 en wij waren er om half 8, maar er waren al veel kinderen op school.
Bij mijn klas aangekomen merkte ik op dat de kinderen mij nog herkende van afgelopen vrijdag. Dat is altijd mooi meegenomen. Ze hebben me in de klas aangewezen dat ik mijn eigen tafel had gekregen (twee tafels naast elkaar zelfs) waar ik dan kon zitten. De dag wordt altijd geopend met het hijsen van de nationale vlag. Hier zingen ze een liedje bij en vervolgens gaan ze bidden. Het valt me op hoe katholiek deze school is. Alle kinderen kennen het Onze Vader en Heilige Maria. Vervolgens moeten ze ook nog een Psalm uit hun hoofd opzeggen. Ik vind het nog steeds bijzonder om te zien hoe gelovig ze hier zijn. Vervolgens gaan ze in de klas namelijk ook bidden voordat ze gaan beginnen met de dag.
Ik heb maandag veel geobserveerd. Tegen half 12 kwam de juf van de andere groep 5. Ze moest naar de dokter en of ik even in kon vallen in haar klas. Hoppa meteen in het diepe gegooid. Een vol uur een klas dragen die je niet kent en waarvan je totaal geen idee hebt wat ze precies moeten doen. Het was me een ochtend wel zeg.
’s Middags meteen door voor de grote boodschappen en daarna op de fiets naar een grote winkelstraat. Daar heb ik een dunne lange broek gekocht om ’s avonds aan te doen tegen de muggen. Het is een totaal niet Evelyn broek. Raoul maakte op Skype al de opmerking of ik een bloemetjesgordijn had gekocht, maar het is een fijne broek en af en toe moet je toch eens iets anders proberen. Het is overigens een mooie broek hoor.

Dinsdag weer een nieuwe dag op stage. Vandaag was er een invalster in de andere groep 5, maar die had last van haar arm en ze hadden toevallig net een toets. Hier kunnen ze niets kopiëren en dus moet je letterlijk alles overschrijven op het bord. Of ik dan even in die andere groep 5 de toets op het bord wilde schrijven. Daarna weer terug naar mijn eigen klas om te observeren om vervolgens in de andere groep 5 de klas weer in de gaten te houden. Jaajaa ik moet even wennen aan het feit hoe het hier allemaal gaat.
’s Avonds hadden we onze tweede salsa les. Nou ik bakte er niet veel van. Samen met Marlou heb ik meer gelachen om het feit hoe wij het niet konden dan dacht ik aan draaien toekwam. We hebben namelijk deze avond geleerd hoe je moet draaien tijdens de salsa. We moesten thuis nog flink oefenen.

Woensdag heb ik de werking van de klok uit mogen leggen aan de klas. De juf kwam er niet uit en ik mocht het overnemen. Bijzonder om te zien dat je hier geen materialen hebt en dat je het alleen uit kunt leggen door middel van tekeningen op het bord. De kinderen in de klas zijn drukker dan ik tot nu toe heb meegemaakt in mijn stages. Als je niet oppast breken ze zo het lokaal af. De hoofdpijn staat me soms gewoon nabij. Ik moet nog een middenweg vinden in hoe ik het ga aanpakken als ik straks voor de klas sta.
Tegen de avond was het dan eindelijk eens tijd om te gaan hardlopen. Ook dat moet gebeuren, want ik wil niet terugkomen als een big mama en mijn conditie hoeft ook niet perse helemaal weg te zijn. Het was behoorlijk pittig, omdat het warm is en het is moeilijk om hier een goede ronde te vinden waar je veilig kunt lopen. Na een kwartier hield ik het dan ook voor gezien. Mijn huisbaas heeft me nu een plek aangewezen waar ik beter kan hardlopen. Dit ga ik toch maar eens uitproberen.

Donderdag heb ik de klas vrijwel de hele dag alleen gedraaid. Er was een bijeenkomst voor de leerkrachten en elke keer moest er wel iemand weg. Mijn mentor moest steeds naar een andere klas om in te vallen, omdat ik toch wel de klas kon leiden. Ik heb een beetje het gevoel dat ze denken dat wij alles al kunnen. Ach ja weer een uitdaging om aan te gaan. Ze hebben me behoorlijk getest, mijn grenzen opgezocht en me af en toe een beetje boos gemaakt. Jaa mijn geduld wordt hier behoorlijk op de proef gesteld. Het was wel een leerzame dag en ik heb zeker stof tot nadenken gekregen.
Donderdagavond hadden we onze derde salsa les, omdat we vrijdag op trip zouden gaan. Die draaien hadden we nog even snel thuis geoefend en zowaar lukte het gewoon. Eigenlijk bleek het helemaal niet zo moeilijk te zijn! Bij de les ging het dan ook gewoon goed, maar we gingen verder en daar ging het weer mis haha. De man moet leiden Evelyn niet jij. Soms toch best moeilijk… Het komt allemaal wel!

Vrijdag was de dag waar we met het hele huis enorm naar uit hadden gekeken. We gingen op trip met z’n alle! Rond half 4 hebben we de taxi genomen naar Leonsberg om daar op de boot te stappen. We gingen de Surinamerivier op, op zoek naar dolfijnen. Na wat zoekwerk van de kapitein vonden we ze en hebben we echt veel dolfijnen gezien. Samen met Marlou en Cindy zat ik aan de voorkant van de boot en hadden we perfect uitzicht over de dolfijnen. We zijn een stukje doorgevaren en daar zagen we rode Ibissen (een vogelsoort) en blauwe reigers. Toen kwamen we langs palen waar visnetten aan hangen. We mochten onze boot leggen naast een vissersbootje om te kijken wat voor visjes ze vangen. Het waren hele kleine visjes en er kwamen dolfijnen op af. Zo hebben we de dolfijnen van héél dichtbij kunnen zien. Vervolgens zijn we snel doorgevaren naar een plantage waar we bij een man (onze gids voor daar) binnen mochten kijken. Je schaamt je bijna als je ziet hoe weinig hij heeft voor hoeveel wij hebben! We mochten daar naar de wc. Een hele ervaring op zich en gedronken uit een kokosnoot. Daarna zijn we doorgelopen op de plantage en hebben van alles gezien. Helaas hadden we te lang dolfijnen gespot en konden we hier niet lang blijven. Dus terug naar de boot en verder varen naar de volgende bestemming. Bij de plantage moesten we overstappen op kleinere gammele bootjes. Nou we hebben angst gehad op die bootjes hoor. Ze waren zo wankel dat je ieder moment om kon kieperen. We zijn met dat bootje naar een familie gevaren waar we hebben gegeten. Onderweg hadden ze een kaaiman gevangen en daar mocht je mee op de foto. Ik heb hem alleen bij zijn staart vastgehouden. Ik voelde niet echt de behoefte om die kaaiman helemaal vast te houden. We kregen als eten een kouseband (een soort pannenkoek) met kip met een botje, Roti en gebakken kaaiman. Wauw wat hebben we lekker gegeten.
Toen weer terug op dat bootje om kaaimannen te spotten. Een hele tocht waarbij Jana en ik elkaar hebben geknepen alsof ons leven ervan afhing. Door het moeras en uiteindelijk had een andere boot een grote kaaiman gevonden. Iedereen mocht weer op de foto en daarna zijn we helemaal teruggevaren en terug naar de Archimedesstraat gereden. Daar hebben we nog wat bijgepraat en toen heeeerlijk geslapen!

Ik ga afsluiten voor deze week. Het zwembad moet namelijk schoongemaakt worden!

Byebye! Fijne carnaval iedereen of een fijne skivakantie!

Liefs

  • 14 Februari 2015 - 18:40

    Anke:

    Jij verdwalen zonder mij, hoe kan dat? :p
    Wat leuk dat de salsalessen goed gaan.
    Positief dat je zoveel uitdaging en gelegenheid krijgt op stage om jezelf te ontwikkelen.

    Erg leuk om je verslag weer te lezen.
    Geniet heerlijk verder!

    Liefs X Anke

  • 14 Februari 2015 - 20:44

    Mama:

    Hoi Evelyn,
    Leuk om je belevenissen weer te lezen. En je wordt daar nog een serieuze poets!
    Dikke kus mama

  • 15 Februari 2015 - 01:52

    Tiny:

    he Evelyn
    Wat schrijf je leuk! Mooi om jouw ervaringen mee te kunnen lezen !
    Succes voor de klas, je doet zo veel verschillende ervaringen op. Vond je krokodil ook n beetje naar kip smaken?!
    Groetjes, Succes & veel Plezier, Dans ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 6174

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: