Afdansen, verbrand/verkleurd, opruim/schoonmaakbui - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Afdansen, verbrand/verkleurd, opruim/schoonmaakbui - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Afdansen, verbrand/verkleurd, opruim/schoonmaakbui

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

03 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi,

Daar ben ik weer! (Om maar even origineel te beginnen)

Het was me het weekje wel zeg.

Vorige week woensdag was er een nationale vrije dag. We zijn daarom dinsdagavond op stap geweest naar de opening van een club. Het was een gezellig en vooral late avond. De avondjes beginnen hier laat, dus ja dan eindigen ze ook laat/vroeg (het is maar net hoe je het bekijkt). Dat betekende dan ook dat we woensdag een lekker lui dagje hebben gehouden. Nog snel even Wie is de mol terug? teruggekeken, want dat ben ik toch nog trouw aan het volgen.

Donderdag was het gewoon weer tijd om naar school te gaan. Ik mocht met de leerlingen naar de mediatheek en ook daar hebben ze de regel dat een boek te laat inleveren je geld gaat kosten. Wel 0,25SRD per week (zo’n €0,06 per week). Deze dag heb ik ook voor het eerst de gymles gezien. Het had die dag veel geregend en daarom konden ze niet buiten op het veld gymmen. De gym juf had een gymles voor binnen bedacht. Het was een soort aerobic, maar ik heb het na 10 minuten voor gezien gehouden. Terug in de klas aangekomen, moest ik bij elke leerling twee bananen op tafel leggen. Deze bananen zijn niet goed genoeg voor de export en worden daarom uitgedeeld bij verschillende basisscholen. Uiteindelijk ben ik met een stuk of tien bananen naar huis gestuurd.
Thuis aangekomen heb ik de hele middag op bed gelegen, omdat ik niet fit was. Jaajaa helaas ontkom je er ook hier niet aan.

Normaal een vrije dag, maar vandaag stond op vrijdag een uitstapje met groep 6 gepland. Eén van de klassen is de klas van Anne. We gingen naar Zanderij 1 en dat is een soort savannegebied. Daar kregen we een uitgebreide rondleiding met veel informatie. De leerlingen moesten alles opschrijven, maar na een uur hadden ze het gehad. Ik had de leiding over een groep samen met twee ouders die mee waren gegaan. Na een uur in de brandende zon zonder drinken (de leerlingen dan toch) was de spanningsboog totaal verdwenen. Gelukkig kwamen we aan bij een mooie creek en had één van de moeders bami gemaakt voor iedereen. De andere moeder had twaalf flessen cola en twaalf flessen Fernandes (plaatselijk drankje). Wat keek ik toch uit naar de terugreis zeg. Al die kinderen moesten gewoon moe zijn dat kon niet anders. Eenmaal in de bus bleek dit toch vies tegen te vallen en was ik blij terug aan te komen op de basisschool.
’s Avonds was het moment dan daar. We zouden gaan afdansen. Een klein beetje gespannen, maar uiteindelijk heb ik het GEHAALD!
Bij thuiskomst had de rest bedacht om naar de film te gaan. Dus de taxi gebeld en op naar Fifty Shades of Grey! Met z’n tienen op een rijtje hebben we genoten van de stoelen die heerlijk achterover veerden.

Jaa en zaterdag was dan toch echt de dag dat ik iets voor school moest maken. Een reflectieverslag over de afgelopen drie weken op stage. Na flink wat uitstelgedrag heb ik een historisch late tijd (voor mijn doen) bereikt. Ik was om half 11 klaar! Blijkbaar kan ik toch ook ’s avonds werken. Zolang GTST maar niet komt haha.

Op zondag ging de wekker ellendig vroeg. Eigenlijk echt TE vroeg voor een zondagochtend. Om half 7 ons bedje uit om de taxi te kunnen nemen naar het ‘busstation’. We gingen onze eerste rit met de bus maken naar White Beach. Na even wat dingen te vragen was het vinden van de juiste bus niet zo moeilijk. De bus naar Domburg zou recht voor White Beach stoppen. White Beach is een opgespoten strand. Daar hebben we heerlijk gelegen. ’s Ochtends was het prachtig weer. Zo mooi dat ik al een beetje rood aandeed. Rond de middag hebben we drie buien gehad. Rond half 5 stonden we weer netjes op de bus te wachten en deze kwam om iets voor 5 (te vroeg!) voorbij. Moe maar voldaan kwamen we thuis.

En zo begon maandag weer. Mijn mentor kwam ziek naar school, omdat de leerlingen een rekentoets hadden en we kregen er een extra stagiaire bij van de Pabo hier in Paramaribo. Aangezien mijn mentor niet fit was heb ik een aantal lessen van haar over genomen en Galgje gespeelt met de kinderen. Nooit geweten dat Galgje zo in de smaak kon vallen. Ze wisten eerst niet wat het was, maar een link leggen met Lingo (dat komt hier op tv) en ze wisten voldoende. Galgje ga ik hier nog veel moeten spelen denk ik.
´s Middags kreeg ik een opruim/schoonmaakbui. Kamer gestofzuigd, afwas gedaan, handwasje gedaan en het hele huis gedweild.

Dinsdag was de dag waarop ik de klok zou gaan herhalen. Nou dat heb ik geweten hoor. Ik ben de hele ochtend (van 10 voor 8 tot kwart over 12) bezig geweest. De moed zakte toch even in mijn schoenen. Daarom ga ik nu toch maar even klokken tekenen op grote vellen.

Zo jullie zijn weer bijgepraat. Ik heb het deze keer toch aardig kort gehouden al zeg ik het zelf! Vanavond ga ik beginnen met Zumba. Vrijdag vieren we hier Holy Pagwa dus er staan een aantal mooie dingen op het programma!

Liefs vanuit een wat onstuimig Paramaribo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 6173

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: