Een gekleurd leven en zwemmen in colawater! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu Een gekleurd leven en zwemmen in colawater! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelyn Rombouts - WaarBenJij.nu

Een gekleurd leven en zwemmen in colawater!

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

11 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi,

De afgelopen week zijn er wat leuke dingen geweest die de moeite waard zijn om te vertellen.

Dinsdagavond zijn we met z’n vieren voor het eerst naar Zumba geweest. Manman wat was dat fijn! Eindelijk eens wat lichaamsbeweging en ik kreeg meteen zin om weer eens te gaan hardlopen. Helaas is dat voor een andere keer, want Marlou en ik moesten nog wat regelen voor ons salsa diploma.

Woensdag kwamen we aan op stage en meteen werden we begroet door de directrice. Zij sprak ons aan met schatjes! Wauw wat een ervaring. Een directrice die je schatje noemt. Ja we zullen wel iets goed doen dan zeker? Ik ben nog steeds bezig met het aanleren van de klok. In de tussentijd wil de leerkracht van de andere groep 5 ook klokken hebben en dus moet ik dubbel zoveel klokken maken. Vandaag heb ik ook mijn eerste ‘gevecht’ meegemaakt in de klas. Mijn mentor was net de klas uit en er begonnen twee jongens te vechten. Uiteindelijk heb ik ze uit elkaar gekregen en zijn ze doorgestuurd naar de directrice. Jaa je valt hier van de enige verrassing in de andere.

Deze week was donderdag voor iedereen de laatste schooldag van de week. Vrijdag is het namelijk Holi Phagwa. Er werd gezongen voor een juf die in het weekend jarig zou zijn. Alle leerkrachten gingen haar feliciteren met knuffels. Dat was super leuk om te zien. In Nederland geef je elkaar kussen natuurlijk, maar niet zo enthousiast. Daarna gingen we de toetsdag in. Het was DE dag waarop de toets van klokkijken opnieuw werd gemaakt. Daar zat dus serieus een week werk in voor mijn mentor en mij. Uiteindelijk was de conclusie dat we een 10 hadden en vier andere voldoendes. Dat was al een winst op zich! Er was maar twee keer een 1 gevallen. Het was al een stuk beter gemaakt dan de vorige keer, maar ik had toch op meer gehoopt.
Daarom kwam het goed uit dat het ’s avonds weer Zumba was. Op de weg er naartoe ging eerst de fiets van Emma kapot en tien meter verderop de fiets van Elke. Zij gingen met de taxi naar de Zumba. Dat gaf mij de kans om te zeggen dat iemand met de terug mijn fiets mocht lenen. Toen ben ik hardlopend naar huis gegaan. Heerlijk om dat weer eens te doen.

Daar was dan de dag waar we met z’n tienen (ons huis) naar uit hadden gekeken: Holi Phagwa! Dat is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Voor ons betekende het vooral FEEST! Eerst hebben we met z’n alle wat gedronken thuis en ons klaargemaakt. Op naar de stad en daar begon het. Iedereen had poeder en begon elkaar onder te gooien. Daar zijn we dan ook de hele middag mee bezig geweest. Zo rond half 8 begon het te regenen en zijn we snel naar de Waterkant gelopen. Daar heb je verschillende leuke tentjes waar je kunt eten. Ik had frietjes besteld met een satéstokje. Nou en daar mayonaise bij en die was me toch lekker!
Na het eten toch maar weer terug met nog een beetje regen. Chuckie draaide en Dewi Bouterse kwam ook nog even langs. Dat is de president van Suriname voor diegene die dat nog niet wisten. Helaas komt aan elk feestje een einde en dat einde werd iets minder leuk. Al die poeder moest eruit, maar dat viel toch vies tegen.

Zaterdag was het een mindere dag, maar we gingen toch een poging wagen. Samen met de meiden uit ons huis gingen we naar de Colacreek. Daar kun je lekker zwemmen en als je in het water bent lijkt het op cola. Het weer was dan niet alles, maar zwemmen in de Colacreek zou ik doen. Dat heb ik dan ook samen met Celien en Elke gedaan. Een hele leuke ervaring, want op de bodem voelden we plantjes en nog wat. Bracht in ieder geval een hoop gegil met zich mee. ’s Avonds zijn we heerlijk met z’n alle gaan eten bij Shackers. Daar heb ik genoten van een overheerlijke pasta en een Dame Blanche.

Zondag hebben we in huis een grote schoonmaak gehouden. De schoonmaakster kwam deze week niet en we wilden toch een schoon huis. We zijn namelijk al 12 kakkerlakken verder sinds onze aankomst. Iedereen kreeg een taak en laten we eerlijk zijn, als je met tien meiden bent schiet dat aardig op. Daarom besloot ik om ook meteen heel mijn kamer eens te doen. Bureau, bed en de kast. Alles zou schoon worden. De beloning was een ruim drie uur durend gesprek met Amy op Skype.

Een nieuwe week begon weer en vandaag zou de stagiaire uit Suriname les geven. Ik was zeer benieuwd en het was leuk om te zien. Zij doet het anders als ik en daar word ik natuurlijk ook weer scherper van. Daarna moest ik nog even iets voor school verbeteren en dat heb ik ’s middags gedaan.

Dinsdag gaf de stagiaire haar tweede les. Het was handenarbeid en dat blijft hier toch een chaotische les. Je wordt er gewoon gek van. Ze werd meteen beoordeeld en ik mocht ook feedback geven van haar docent. Erg leuk om mee te maken.
’s Middags kreeg ik het fijne bericht dat mijn verbeterde werk van gister met een voldoende was beoordeeld. Daarna kregen we het vervelende bericht dat de Zumba niet doorging en daarom heeft Anne dit overgenomen. Erg leuk om eens te doen, maar wel warm onder onze veranda!

Dat was het weer voor deze week.

Liefs vanuit weer een warm Paramaribo!

  • 12 Maart 2015 - 22:05

    Mama:

    Hé Evelyn,
    Goed bezig juffrouw Evelyn, morgen ze de toets nog een keer overdoen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelyn

Hallo allemaal, Ik ben Evelyn Rombouts en studeer momenteel Pabo aan de Fontys in Tilburg. Het derde jaar is het jaar waarin je moet gaan kiezen voor een Minor. Mijn keuze is gevallen op de minor Study Abroad. Dit houdt in dat je acht werken stage gaat lopen in het buitenland. Toen heb ik besloten om naar Suriname te gaan. Op 29 januari vertrek ik met twee vriendinnetjes, Anne en Marlou, naar Suriname. Vanaf dan ga ik proberen zoveel mogelijk op deze site te plaatsen. Groetjes, Evelyn

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 6166

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 25 April 2015

Voorbereidingen

Landen bezocht: